Skip to main content

Ro

Gør du dig nogle gange tanker om dit barn får nok ro, opmærksomhed og nærvær? Er du i tvivl om hvordan du sætter rammerne for jeres hjem, så der er plads til ro i hverdagen?

Det er yderst vigtigt at gøre ro, afslapning og nærvær til en prioritet i hverdagen for dit barn. Og det kan du gøre på flere forskellige måder.

Læs mere her om hvordan piktogrammer kan hjælpe dine børn i hverdagen.

Hvordan kan man forstå ro?

Ro handler både om fysisk ro og afslapning, samt psykisk og følelsesmæssig balance. Ro hjælper børn fysisk og følelsesmæssigt med at slappe af, så de forbliver afbalancerede og friske hele dagen.

Når et barn skal have ro, betyder det ikke nødvendigvis, at barnet skal sove en lur. Det kan også bare være at der er stille i hjemmet, så barnet kan sidde stille og roligt og læse en bog eller lignende. Ro kan også komme i form af nærvær og opmærksomhed fra forældrene.

Hvordan påvirkes børn af uro?

Helt generelt fungerer børn ikke godt, når der er meget uro, larm og støj i længere tid. Dette gælder både, når barnet er i skole og derhjemme. Men hvordan kan du give dit barn ro?

Som forælder kan du ikke gøre noget ved støjniveauet og uroen i skoletiden eller i daginstitutionen. Naturligvis bør skolen eller institutionen sikre sig, at der er behageligt at være for alle børn, men det er ikke noget, du som forælder kan gøre noget ved.

I stedet kan du tage et kig på støjniveauet derhjemme samt, hvor meget ro der rent faktisk er. Her mener børn ikke så meget selve lydene, men mere opmærksomhedsniveauet og nærværet fra forældrene.

Der sker nemlig ofte rigtig mange ting i hjemmet, hvor forældrene ikke nødvendigvis fokuserer på barnet. Det kan eksempelvis være, at forældrene har hovedet nede i mobiltelefonen, computeren eller lignende, der fjerner fokus fra børnene.

Hvad kan vi som forældre gøre?

Når dine børn kommer hjem efter en begivenhedsrig dag i daginstitutionen eller i skolen, oplever mange forældre ofte, at deres børn er overgearede. Desuden kan børnene være mere urolige samt have let til tårer.

Dette er typisk på grund af, at dine børn er overstimulerede og trætte efter en dag, hvor der har været mange nye indtryk. Det kan gøre det ekstra svært for barnet at slappe af og finde roen i sig selv.

Mange børnefamilier vil ydermere på et eller andet tidspunkt opleve, at tiden omkring mad og søvn er ekstra hektisk og uoverskuelig. Nogle børn har nemlig svært ved at finde ro og lægge sig til at sove, når det er deres sengetid. Det kan ende med at give en urolig søvn om natten.

Her skal du huske på, at dine børn nemt påvirkes, hvis der er meget stress og uro i hverdagen. Det er derfor vigtigt som forældre at skabe ro ved at fjerne ydre forstyrrelser lige såvel som at styrke den indre ro hos barnet.

Det kan gøres ved eksempelvis at lave noget mere struktur i hverdagen samt ved at øge nærværet, da barnet herved kan mærke, at du er til stede.

Sådan sætter du som forælder de rigtige rammer for ro

Som børnefamilie er hverdagen som regel travl uanset, hvor gamle børnene er. Her oplever mange forældre ofte, at børnene har svært ved at finde ro, mens de også er rastløse.

Så hvad kan du som forælder gøre, når du ønsker at give ro til dine børn? Der findes flere gode råd til, hvordan du kan sætte de rigtige rammer for ro for dine børn.

Lav klare grænser mellem arbejde og tid med familien: For at skabe mere ro for dit barn er det vigtigt, at du holder fri, når du ikke er på arbejde.

Dit barn lægger mærke til, når du mentalt ikke er til stede. Så hvis du kan formå at være nærværende når du er sammen med dit barn, vil det påvirke jeres samvær meget positivt.

Lav derfor nogle klare grænser for dig selv i forhold til, hvornår du er hjemme og, hvornår du er på arbejde.

Find på et specielt ritual for dig og dit barn: Det bør være et ritual eller en ting, der kan gøres hver dag.

Du kan for eksempel lade dit barn vælge en bog, I skal læse sammen ved sengetid. Det kan også være, at I sammen laver madpakkerne til dagen efter eller lignende.

Lav og spis måltider med dine børn, når det er muligt: Hvis tiden er begrænset, kan du kigge efter enkle måltider, der kræver meget lidt forberedelse.

Det kan også være en god idé at finde en sund snack frem, såsom et æble, og sidde i et par minutter og snakke med dit barn.

Det en altid en god idé at inddrage dine børn i andre praktiske gøremål end madlavning. På den måde får du nærvær med dine børn, mens I får klaret alt det praktiske.

Planlæg tid med dit barn: Ved at planlægge legetid med dit barn, kommer der ikke overspringshandlinger i vejen for jeres tid sammen. Og børnene føler sig prioriteret.

For mange familier virker det godt at sætte legetiden lidt i system, så der er et fast tidspunkt, hvor man leger sammen.

Fokuser på at skabe rutiner: At skabe nogle rutiner, som dit barn kan genkende, er vigtigt for at opbygge ro og tryghed.

Det kan blandt andet hjælpe barnet med at falde i søvn om aftenen, hvis der er faste aftenrutiner, såsom tage nattøj på, børste tænder, læse lidt i en bog eller synge en sang.

Skab mere struktur i hverdagen: For at skabe ro kan du gøre brug af en piktogramtavle. Her kan du visualisere aktiviteterne i hverdagen med illustrationer.

 

Det sikrer, at dit barn får et overblik over, hvad der skal ske. Det skaber langt mere struktur i hverdagen, hvilket kan være med til at højne roen både for barnet samt for forældrene.

 

Brug en Timer: Hvis dit barn sidder i sofaen foran fjernsynet med en Timer, kan det være med til at give ro. Barnet ved nemlig, at forældrene har givet lov til at se fjernsyn i en halv time inden aftensmaden. I denne tid vil barnet ikke blive forstyrret.

 

Der findes mange forskellige timere, og en af de bedste er Time Timer. Den er en timer tilpasset børn, så de kan se og forstå tiden. På timeren kan barnet visuelt se, når tiden løber ud.

Det giver også dig som forælder mere ro at vide, at der bliver givet besked, når tiden er gået. 

Vær tålmodighed og husk, at du gør dit bedste: Sidst men ikke mindst er det vigtigt, at du er tålmodig og husker på, at du gør alt, hvad du kan.

Forandringer sker ikke fra den ene dag til den anden, hvorfor det er essentielt, at du holder fast i de ting, du gør.

Gode råd til urolige børn: Sådan kan du indføre nem ro i hjemmet

Når du har indført rammerne til ro i hjemmet, kan du gå skridtet videre og afprøve forskellige sanselige øvelser med dine børn. Disse råd kan også bruges til urolige børn, der har brug for mere ro i hverdagen.

  • Lyt til hinanden: Når I alle sammen har sat jer ved bordet, så lyt til hinanden og fortæl, hvad der har været det bedste ved den specifikke dag. Det kan være alt lige fra små ting til store ting.
  • Fokuser på beroligende lyde: Det kan være alt lige fra at lytte til regnen til at høre rolig musik eller andre lyde fra naturen. Prøv at lukke øjnene og udelukkende fokusere på den lyd, I hører.
  • Mindfulnessøvelser: Der findes mange forskellige mindfulnessøvelser, I kan gøre brug af. I kan eksempelvis placere noget på hovedet, hvorefter I skal gå langsomt frem og tilbage i et rum. Du kan ligeledes gøre brug af diverse mindfulnessapps til dit barn. Kombinerer du mindfulness med dialog og visuelle værktøjer, kan du skabe et overblik for dine børn. Det skaber ro i det lange løb.
  • Afslapningsøvelser: Udover mindfulnessøvelser findes der også afslapningsøvelser. Her kan du få dit barn til at ligge ned på ryggen og lukke øjnene. Herefter læser du stille og roligt en sang eller en bog med små pauser inkluderet.

Soverutiner urolige børn – hvad er godt?

Står du med et barn, der er urolig og ikke vil sove om natten? Så er du ikke den eneste. Rigtig mange børnefamilier har nemlig på et eller andet tidspunkt søgt efter råd og skrevet: ”Mit barn vil ikke sove”. Det er hverken rart for dig som forælder eller for barnet med ingen søvn. Søvn er nemlig nødvendigt for både ens psykiske og fysiske velvære.

Nogle børn er yderst urolige lige fra, når de er små. Er dette tilfældet, er det en fordel med fastlagte soverutiner, da det kan hjælpe både barnet og forældrene. Først og fremmest er det en fordel med klare rammer og rutiner, der skaber ro for dit barn.

Samtidigt er det en fordel med faste sengetider, fysisk berøring, nærvær og så videre. Desuden er det vigtigt at huske på, at problemer med søvnen kan have noget at gøre med de ting, der sker i løbet af dagen. Derfor skal du huske at fokusere på at skabe ro for dit barn om dagen, da det i sidste ende kan hjælpe med nattesøvnen.

Fire spørgsmål og svar

Hvorfor er ro vigtigt for et barn?

Ro er vigtigt for et barn, da det skaber mere tryghed og nærvær i hverdagen. Børn er nemlig ikke lavet til at kunne håndtere en masse stress og jag hele tiden. Struktur og ro skaber mere trygge, rolige og glade børn.

Hvordan kan jeg give mit barn mere ro?

Du kan give dit barn mere ro på en lang række af måder. Det kan blandt andet være ved sanselige øvelser eller ved at skabe mere struktur i hverdagen, bruge visuelle værktøjer, give dit barn nærvær og opmærksomhed m.m.

Kan musik give ro?

Det er videnskabeligt bevist, at musik kan bruges til at berolige en overaktiv hjerne. Det kan hjælpe dit barn, hvis du afspiller noget rolig klassisk musik eller særligt komponeret afslapningsmusik.

Mit barn har svært ved at falde i søvn. Hvad gør jeg?

Det er vigtigt at komme ned i gear efter en travl dag. Det kan man gøre med faste rutiner, såsom lege en stille og rolig leg eller spille et spil lige inden sengetid. Du kan også give dit barn lidt massage eller i kan læse en bog sammen.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.