Skip to main content

Der kan være fuld fart i hverdagen når man er en børnefamilie med alt fra børnehave børn, skolebørn til de småt begyndende teenage år, og hvor mange forældre oplever, at deres børn ikke kan finde ro, er rastløse og utålmodige? Ofte stiller man sig det simple spørgsmål – hvorfor? Som for nogen er ret så simpelt, og for nogen en komplet jungle, at finde ud af.

 

Sæt de rigtige rammer for ro

Når børn kommer hjem fra institution eller skole om eftermiddagen, så kan der ikke være langt fra leg til krise og tårer. Dette kan skyldes, at børnene er trætte efter en lang dag med mange indtryk, ny viden, leg osv., og kan derfor ikke lige finde ud af at slappe af og komme ned i tempo når de kommer hjem, og har brug for hjælp til at aktivere sig.

Man har som børnefamilie nok også oplevet, hvor hektisk det kan være lige inden aftensmaden eller omkring sengetid, hvor børnene kan have svært ved at finde ro og giver en urolig nattesøvn. Børn bliver nemlig påvirket, og er utrolig følsomme, hvis de oplever stress og jag i hverdagen, og jo mere hektisk en hverdag kan være, jo mere irriterede og pirrelige bliver de over meget små ting.

Det handler derfor om, at sætte nogle faste rammer og struktur sammen, som familie med familiesamvær uden støj, der hjælper til at man igen har overskud og ro i hverdagen, ved at komme helt ned i gear.

Derfor bør man ofte som forældre kigge lidt indad, og se og mærke efter, hvordan man kan sætte de rigtige rammer for ro, som forældre.

 

Drop de høje forventninger

Begynd først, at sætte dine forventninger som forældre lidt lavere end for højt, og ros dig selv, som forældre – for alt det, der lykkes.

Definer grænserne

Det er vigtigt, at man som forældre også lære, at skelne og definere grænserne mellem arbejde og fritid. Her skal man passe på med, at tage sit arbejde med hjem både når man har fri i hverdagene og weekenderne. Gør plads og bestem dig for, at gå offline fredag eftermiddag og vend først tilbage mandag morgen – fokuser på din familietid.

Gå ud og leg

Det kan være en god ide, at når du og børnene kommer hjem efter en lang dag, at I sammen kan tage et pusterum inden alt andet, som for eksempel forberedelsen af aftensmaden. Hold en halv time fri, og hjælp dit barn til ro. Dette kunne for eksempel bare være, at sidde samme i sofaen og snakke dagen igennem, læse en bog, tage et spil eller gå udenfor og leg før aftensmaden. Lidt tid med rent nærvær og ikke for meget støj er godt for familiesamværet – og det giver familien både ny energi, øger appetitten samt giver bedre nattesøvn.

Inddrag børnene

Kan du ikke finde tid til alt det praktiske, så kan du med fordel inddrage dine børn i dine daglige gøremål, såsom madlavning og tøjvask. På den måde bruger du samtidig tiden med dine børn.

Dyrk genkendeligheden

Skab ro og tryghed inden barnet skal sove, og syng eksempelvis den samme godnat sang eller lad barnet vælge en bog, det kender, og læs den hver aften – det kan hjælpe med at skabe ro og hvile.

Sørg for, at du selv for en god søvn

Lige så vigtigt, at dine børn for de timer på øjet, som der anbefales – lige så meget skal du, som forældre også prioritere 6-9 timers søvn selv. En god nats søvn giver kroppen mulighed for at restituere sig og finde ro, både psykisk og fysisk.

Tålmodighed er en dyd

Når først man er blevet forældre, så kender man alt for godt til tålmodighed. Men når man er oppe imod ændring af vaner og rutiner, så skal man væbne sig med endnu mere tålmodighed – for der findes ingen hurtig løsning.

Hjælp med at skabe ro og overblik i hverdagen med BIMO tavlen

Med BIMO tavlen kan du visualisere hverdagens aktiviteter med børnevenlige illustrationer, som kan tydeliggør rutinerne som barnet kan forventes at deltage i morgen, eftermiddag og aften. BIMO tavlen kan være en god måde, at give børn et tydeligt og visuelt overblik i hverdagen, som sætter nogle faste rammer og struktur, der kan være med til at skabe mere ro for både børn og forældre.